Saturday, March 3, 2007

My words in BBC Persian

چندی پیش بخش فارسی وبسایت بی بی سی اعلام کرد موضوع جدیدی را برای نظرخواهی در صفحه ی نظرات شما عنوان کرده بود که من نیز نظر خود را ابراز داشتم بر خلاف دفعات پیش که نظراتم در صفحه نظرات شما ثبت می شد اینبار تصمیم گرفتم نظر ثبت شده را در وبلاگ خود برای خوانندگان گرامی ارائه کنم. امیدوارم مطلبی که در پی می آید نظر شما را نیز جلب کند.

به چالش کشیدن ممیزی کتاب در ایران؛ نظرات شما

شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل، مقامات ايران را بر سر آنچه که آن را سانسور غيرقانونی می خواند به چالش کشيده است. استدلال خانم عبادی اين است که عمل وزارت ارشاد اسلامی در مورد منع انتشارات، بدون حکم دادگاه يا دليل کتبی غيرقانونی است.

خبری در همین زمینه

شیرین عبادی با اشاره به اصل 24 قانون اساسی جمهوری اسلامی که بر اساس آن "نشريات و مطبوعات بايد آزاد باشند مگر اين‌كه مخل مبانی اسلام و حقوق عمومی باشند" طبق دادخواستی به ديوان عدالت اداری ارايه کرده به دنبال لغو آيين‌نامه شورای انقلاب فرهنگی درباره مميزی كتاب و الزام وزارت ارشاد به تبعيت از قوانين مصوبه و قانون اساسی است.

به نظر شما با استناد کردن به ظرفیتهای موجود قانونی در ایران، رسیدن به هدف لغو ممیزی کتاب تا چه حد می تواند موفقیت آمیز باشد؟ نظرات و تجربیات خود در مورد سانسور کتاب در ایران برای ما بفرستید.

نظر من:

اگر ظرفیتهای قانونی موجود توسط افراد بیشتری پیگیری شود محدودیتها لغو می شود ولی اگر تنها افرادی چون خانم شیرین عبادی پیگیر این مسائل باشند و دیگران به رویدادهای بسیار عادی زندگی شخصی خود جلا ببخشند آن موقع است که این محدودیتها نه تنها لغو نمی شود بلکه شدیدتر نیز میشوند و در آن موقع است که مردم ابراز می کنند که شیرین عبادی و دیگرانی چون او وظیفه دارند که با جمهوری اسلامی برخورد کنند و آنها نظاره گر باشند به امید اینکه مشکلاتشان تنها توسط چند فرد برطرف شود که ممکن است به بهایی سنگین برای این افراد تمام شود.

Source: BBC

No comments:

Post a Comment