Saturday, March 14, 2009

شب عید است، خواهران و برادران دانشجو و جوان خود را فراموش نکنیم

«کانون مدافعان حقوق بشر» در آستانه نوروز 1388 با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی خواست، «کلیه دانشجویان زندانی را در سراسر کشور آزاد کنند»، «کلیه احکام صادره علیه دانشجویان را که موجب محرومیت ایشان از حقوق اجتماعی به ویژه حق تحصیل شده است را لغو کنند» و «فضایی امن و توأم با مهر و محبت را برای جوانان و دانشجویان کشور فراهم کنند». این سازمان مردم نهاد در بیانیه خود که آن را روز پنجشنبه 22 اسفند ماه 1387 منتشر کرده به مواردی از نقض آشکار حقوق بشر در حوزه دانشگاه اشاره کرده است. متن بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر به شرح زیر است:
در شرایطی به پیشباز سال جدید و بهار دلنشین می رویم که در اسفندماه سال جاری شاهد وقایع تلخ و نگران کننده ای در سطح کشور و به ویژه در دانشگاه ها بوده ایم.
از دیرباز جوانان این سرزمین با شور و سرزندگی و با دلی خوش به استقبال فصل شکفتن و رستن می رفتند و شادی و نشاط را به خانواده ها و آشنایان هدیه می کردند. چرا که نوروز سنت دیرین و شیرین ایرانیان است و جوانان چیزی جز جوانی و غرور و نشاط ناشی از آن برای هدیه نداشتند. سنت های زیبا و مهرورزانه ایرانیان را در آستانه سال جدید، بهار و فصل زندگی، نمی توان و نباید فراموش کرد.
اما اسفند ماه امسال اخبار نگران کننده آنهم در دانشگاه ها و در میان جوانان شایسته و پرافتخار ایرانیان ( یعنی دانشجویان) حکایتی تلخ را برای مدافعان حقوق بشر رقم زده است.
گزارش های رسیده به کانون مدافعان حقوق بشر نشان دهنده واقعیتی تلخ است. هر روز شاهد بازداشت، احضار، تعلیق، ضرب و شتم، محاکمه و محکومیت دانشجویان در بسیاری از دانشگاه های کشور بوده ایم. آنچه در تهران، شیراز، همدان، زاهدان و کردستان اتفاق افتاده است، گوشه ای از نقض آشکار حقوق بشر در حوزه دانشگاه بود که به برخی از آنها اشاره می کنیم.
- صدور حکم انضباطی برای دانشجویان سیستان و بلوچستان و ممنوع الورود کردن آنها به دانشگاه
- بازداشت، محرومیت از تحصیل و احضار ده ها دانشجو در دانشگاه شیراز ( با وجود ممنوعیت و محرومیت از حق تحصیل)
- پلمپ دفتر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان
- بازداشت چهار نفر از دانشجویان منتسب به طیف چپ
- بازداشت مجید توکلی، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمانپور و کورش دانشیار از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و متعاقب آن بازداشت عباس حکیم زاده، احمد قصابان، مهدی مشایخی و نریمان مصطفوی دانشجویان دیگر این دانشگاه
- بازداشت علیرضا داوودی و بهمن خدایاری دو تن از دانشجویان اصفهان
- براساس اخبار منتشر شده در سایت های خبری، بازداشت حدود 70 نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به دنبال اعتراض های دانشجویان این دانشگاه نسبت به سوء استفاده از دفن شهدای گمنام در دانشگاه وضرب وشتم دانشجویان
- تأیید احکام فعالان دانشجویی کردستان
- احضار دانشجوی دانشگاه صنعتی بابل به کمیته انضباطی
- اعتصاب غذای خشک یونس میرحسینی و بازداشت همسر وی، سحر یزدانی از دانشجویان بازداشت شده در شیراز
- احضار 15 دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر به کمیته انضباطی
- اعمال فشارهای امنیتی، دستگیری و تفتیش منازل دانشجویان شیراز
- پلمپ دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی انوشیروانی مازندران پس از اعلام غیرقانونی بودن دفتر تحکیم وحدت
- محکومیت 7 دانشجوی تبریز به تحمل زندان
بر این اساس کانون مدافعان حقوق بشر اعلام می دارد که رفتارهای صورت گرفته با دانشجویان نه تنها مغایر با قوانین داخلی و تعهدات بین المللی دولت ایران است، بلکه مغایر با هر ضابطه اخلاقی، عرفی و شرعی است و با هیچ منطقی قابل دفاع نیست، بنابراین مصرانه و مجدانه از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران می خواهد در آستانه نوروز 1388 و فرارسیدن جشن باستانی ایرانیان:
1- کلیه دانشجویان زندانی را در سراسر کشور آزاد کنند.
2- کلیه احکام صادره علیه دانشجویان را که موجب محرومیت ایشان از حقوق اجتماعی به ویژه حق تحصیل شده است را لغو کنند.
3- فضایی امن و توأم با مهر و محبت را برای جوانان و دانشجویان کشور که امید آینده روشن سرزمینمان هستند، فراهم کنند.

برگرفته از: وبسایت کانون مدافعان حقوق بشر

No comments:

Post a Comment